GRÜNE MÄNNER VON BREDA 2
GREEN MEN OF BREDA 2
GROENE MANNEN VAN BREDA 2

Niederlande/Netherlands/Nederland
GRÜNE MÄNNER VON BREDA 1
GREEN MEN OF BREDA 1

GROENE MANNEN VAN BREDA 1
Nächste Orte/Nearby places/Dichtsbijzijnde plaatsen: Rotterdam, Antwerpen

 


GROTE KERK

Romeins epitaaf

breda_2465.jpg (15902 bytes)
Groene Mannen altijd in relatie tot het Vrouwelijke! Iets wat nogal eens "vergeten" wordt.....
"Grote mond" oorspronkelijk vanuit Grieks/Romeinse theater maskers als de opening waardoor de speler sprak. Later werden er ook andere betekenissen in geprojekteerd
Groene Mannen vertegenwoordigen de al-oude "stervende en herrijzende" (vegetatie) Goden. De kerken lieten ze toe om te bewijzen, dat "Christus hen overwonnen had". Om afkeer op te wekken werden de Groene Mannen met opzet afstotend voorgesteld.
Tragisch!

Grafmonument van de Oranje-Nassau familie

Groene Mannen bevinden zich vaak bij grafmonumenten. Als Goden van "dood en wedergeboorte" blijken zij springlevend te zijn. In het uur van de Waarheid wordt hun hulp ingeroepen.

Deze zelfde afbeeldingen vind je overal in Europa

Rechts
Bij de dood laten mensen hun "ware geloof" zien. Heel vaak is dit niet christelijk, maar heidens (voor-christelijk)! Hier de Levensboom - symbool van de Kosmische Moeder - met twee Groene Beesten. Naar oude voorstelling van de "Lady and Her Beasts".

Deze zelfde afbeeldingen vind je overal in Europa

Boven
"Vat van Overvloed" (Graal, Kosmische Baarmoeder) met "Zoon" die daaruit herrijst, als symbool van kosmische vernieuwing en regeneratie. Synoniem met Essentie van de Groene Mannen

Grafmonument

Groene Man/Leeuwenkop op het harnas van de helden. Beschermer in de strijd/Symbool van kracht + Dood en Wedergeboorte
(Groene Ridder mythe)

Harnassen zijn geheel bedekt met bladmotieven.

Ook hier wordt weer bescherming gezocht bij heidense Goden, niet bij de christelijke God

De bok als ouroud symbool voor de Vegetatiegoden
(Later door de Kerk gedemoniseerd als "duivel")

Een andere epitaaf (grafschrift)

Zurück

 © 2000-2013 Copyright Han Marie Stiekema
Last revising: 09/21/13