|
|
|
Martinikerk Easterein:
Afschrikking met grof geschut |
|
|
|
De Friezen van Easterein moeten wel grote zondaren geweest
zijn. Want anders zou men rond 1550 niet een zulke doxaan (afscheiding tussen altaar en
volk) hebben laten aanbrengen. |
|
|
|
|
|
Deze doxaan is boordevol afbeeldingen van koppen die een
oneindige reeks zonden moeten uitbeelden met de bedoeling daarmee schrik, schuld en angst
te verspreiden. Met het doel de "zielen" op het rechte pad en vooral: binnen de
Kerk te houden. De massaliteit en indringendheid duiden op de kennelijke noodzaak hiertoe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De Friezen van mid-Friesland waren overduidelijk geen
meelopers! Zij vertonen veel overeenkomst met de Saksen (?) van Arnhem, de tweede plek
(tot dusver) waar de Kerk eveneens massaal intimiderend te werk ging. Christianisering,
zelfs nog in de 16e eeuw, blijkt voor de Kerk een moeizame onderneming te zijn geweest. Op
mijn reizen langs 730 Europese kerken, ben ik blijken van zulke mate van weerstand tegen
"bekering" nog niet tegengekomen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elke kop representeert een bepaalde zonde: haat,
gulzigheid, overspel, jaloezie, godslastering, bedrog, leugen etc. Sommigen vertonen -
door de aanwezige bladmotieven - overgang tot de Groene Mannen. Voor de Kerk waren zij
inderdaad één pot nat: herinnering aan de voor-christelijke heidense goden, verfoeilijke
wezens die uitgeroeid moesten worden |
|
|
|
|
|
Ze kregen er niet genoeg van |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De leugen liegt er niet om.... |
|
|
|
|
|
Easterein is uniek door de oningehouden haat tegen alles
wat niet christelijk is. Het is daardoor een belangrijk oord ter bezinning op menselijke
waarde, respect en tolerantie. Misschien dat rond deze kerk een initiatief groeien kan,
dat zich toelegt op verzoening tussen de religies |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Intimidatie zonder grenzen |
|
|
|
|
|
|
|