"SHEELA-NA-GIGS"
Distortions of the Cosmic Mother
See also:
http://www.sheelanagig.org/index.html#http://www.sheelanagig.org/SheelaTheories.htm


EINE NEUE ANTROPOLOGIE
(Text in English)

Frau ist Frau und Mann ist Mann sagt man. Im Wesen sind sie jedoch identisch, denn beide sind im selben Sein verankert. An der Oberfläche gibt es die unterschiedliche Gendermerkmale

Von dem Moment an, wo die Frau schwanger wird ändert sich die Situation grundsätzlich. Auf einmal steht die Gebärmutter zentral. Diese ist für Frau und Mann wie ein "Fremdkörper"

Denn "an sich" ist die Gebärmutter nicht zu ergründen. Sie ist dunkel, leer und von der Außenwelt weitgehend abgeschlossen. Auch die Mutter hat da keinen Zugang. Sie ist ein Mysterium

Später fängt sie an Leben zu spüren. Was sie spürt ist jedoch das Baby und nicht die Gebärmutter. Es führt zu einer neuen Sicht. Denn von dem Moment an, daß Du den Kosmos als Gebärmutter verstehst....

.....genauso dunkel, leer und unzugänglich, dann verstehst Du daß wir unsere Ideen über die Stellung der Gebärmutter im Universum gründlich ändern müßen. Ausgangspunkt: die Gebärmutter steht zentral

"Nicht die Mutter hat eine Gebärmutter, sondern die Gebärmutter hat eine Mutter....". Die Gebärmutter ist eine direkte Abspiegelung des Kosmos, das Heilige der Heiligen, so zu sagen. Die Mutter ist die Dienerin

Ihre Funktion ist die Gebärmutter zu beschützen, betreuen, unterstützen und zu ernähren. Auch der Vater hat in dieser Hinsicht seine Verantwortlichkeit. Der Kosmos hat beide "engagiert" um das Mysterium zu hüten

Die Gebärmutter steht zentral; die irdische Mutter ist Ihr beigegeben. Sie hat Teil an einem Ihr übergeordneten kosmischen Event. Das setzt zugleich ein Ende an eine grundsätzliche immer wieder aufkommende Verwirrung 

Frauen klagen oft: ich kann mich überhaupt nicht wiedererkennen in die Kosmische Mutter. Denn Mutterschaft - Wärme, Fürsorge, Liebe - sind nicht zu vereinen mit Dunkelheit, Leere und Abgeschlossenheit....

Sie projizieren Ihre Rolle als Fürsorgerin in das Kosmische Geschehen, weil sie immer gedacht haben, die Mutter steht zentral. Statt ein Problem zu sein - wir alle müßen lernen, daß es im Leben nicht um unser Selbstbild dreht -

- ist es eher eine große Chance das Mysterium des Lebens wirklich näher zu kommen.....die irdische Gebärmutter ist das direkte Ebenbild der Kosmischen Gebärmutter, die Sakralität von Geburt (und Tod) wiederhergestellt

Zentral in aller Ethik steht "Womb Worship", alles andere geht daraus hervor

.....also die Gebärmutter steht zentral, Mutter und Vater sind Ihr beigegeben....  

Sheelas from Ireland

 

See also:
WOMB, BAUBO, VULVA

 

 

 

 

 

 

 

 

Zutphen (NL)

"Sheela-Na-Gigs" are carvings of women who has spread their legs, openly displaying their vulva. Remarkable is the fact, that they are almost always ugly. They are carved on many churches on the continent, in England and in Ireland. None originated earlier that the 10th or 11th century. The common explanation is that they were used by the Church to "warn people" against sexual lust. The people considered them to be  Mother Goddesses of ancient times. The question: where did they come from? For the first time this problem can be answered.

Maastricht (NL)

Mother "Sheela" from Palestine

Matha (F)

Above Goddess picture comes from the Bible and Orient Museum in Fribourg, Switzerland. Its origin is Palestine. She shows Her vulva without any reservation, emphasizing the Source of fertility, maybe even the Womb as the Origin of all. Her eyes are inward, which is a proof of Self-assuredness and determination. These and countless similar Goddess statues have been found in the entire Levant. For sure, pilgrims to the Holy Land and Crusaders (Templers) also knew them. Without any doubt many of these statues were taken back home to Europe

Aulnay (F)

 

 

Vouvre/Sheela
Marignac (F)

Marignac (F)

While f.i. the Templars took them very seriously - venerating them as MotherGoddesses - the Church got a shock. To them a positive display of feminity was a curse. It was the time where the Troubadours flourished with their open veneration of the "Lady". The Churches' countermeasures included the creation of "Sheela's", while the Troubadours were eventually forbidden (sic), while the Templars were eradicated two centuries later....

Kilpeck (GB)

South Tawnton (GB)

Le Mans (F)
Renaissance Sheela

Nuaille sur Boutonne (F)

Parthenay (F)

Calatayud (E)
Goddess on Grail Vessel
(The positive Renaissance approach)

Eunate (E)
Not entirely sure if this is a Sheela

Leon (E)
Dark Great Mother as "Lady with the beasts" and deterrence (Sheela)

Puenta la Reina (E)

Salamanca (E)
Great Mother (Sheela) as Devil

Santiago de Compostela (E)

Santiago de Compostela (E)

Sasamon (E)

Osnabrück (D)
Not entirely sure

Soest (D)

To prove that the Feminine with the open vulva (Cosmic Womb) is universal, here a thousand year old rock carving from Australia and a Tokudashi girl, showing her vulva to men, re-enacting the ancient scene in which Ama-no-Uzume (Shinto Goddess) showed Her genitals to SunGoddess Amaterasu

Australian Aboriginals

Tokudashi Girl

China: 3000 BCE

In Pre-history, (Mother)Goddesses exposing their "Yoni's" was a common feature. It is proof of the fact, that the Vulva was considered sacred: the Gate to the Cosmic Womb. Only an instititute that considered sex as pathological (the Church) could have the sick idea of turning beauty into something ugly ("Sheela's")

Ditto

Goddess of one of the Chinese minorities

Japan, Bronze Age

MotherGoddess giving birth
(China)

"Vulva" Temple, Yunnan, China

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Last revising: 08/09/12