"You don't find the Grail,
the Grail is finding you"
|
|
Vision of the Grail 4
Vision of the
Grail: the trinity of Enlightenment,
personal integration and selflessness.
19. De "esoterische"
betekenis van het Visioen gaat geheel terug op de Grote Moeder. Het St.Janskruid is heel
oud en komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten. Het werd beschouwd als het symbool van
vitaliteit, levensvreugde en vruchtbaarheid. Als zodanig gebruikten priesteressen het
kruid bij het "liefdesorakel". Vrouwen dansten met een krans van St.Janskruid om
hun heupen, dit om hun baarmoeder te vitaliseren. Het kruid staat daarom in directe
relatie tot de (kosmische) baarmoeder. Antieke vrouwelijke! artsen schreven het voor bij
aandoeningen van het onderlijf. Het Christendom demoniseerde de Moeder en maakte een
duivel van Haar. Op Maria Hemelvaart (sic) werd het kruid gewijd en vervolgens in de
huizen opgehangen, waar het tegen de duivel, boze geesten en ziekten moest beschermen. Ook
kreeg het kruid een "andere beschermheilige". Voortaan werd het zonnewendefeest
(het oorspronkelijke hoogtepunt van de feesten) omgedoopt in het St.Jansfeest. Het
wonderbaarlijke is, dat de genezende werking van het St.Janskruid inderdaad een heel
sterke is. Het wordt o.a. ingezet bij menstruatieklachten, migraine, depressie,
wondgenezing en vele meer.
20. De Menorha of Joodse kandelaar is afgeleid van
de Kanaaitische Levensboom, die op zijn beurt een van de grote symbolen was voor de
Moedergodin Asjera. Andere titels waren "Moeder van de Goden". Zij wordt - net
zoals Astarte - in de bijbel herhaaldelijk genoemd. Astarte is òf een andere naam voor
haar òf zou ook haar dochter kunnen zijn. Haar volgelingen spraken haar aan met
"Koningin van de Hemel". Zij genoot grote populariteit. Zo werd het Heilige der
Heilige in Salomon's tempel de "Baarmoeder van Astarte" genoemd. Het Hooglied is
een weergave van de liefdesbeleving uit de tijd van de Moeder. Dit is de reden waarom
Joodse en Christelijke theologen en schriftgeleerden er altijd mee in hun maag hebben
gezeten. Immers, de patriarchale religies wilden juist alle herinnering aan de Moeder
uitwissen. De hele bijbel kan als zodanig worden opgevat. Het geeft de strijd van de
"nieuwe religie" tegen de "oude" weer. Een strijd tussen het
mannelijke en het vrouwelijke principe. Ofschoon "oppervlakkig" gezien de eerste
de laatste onderwierp, is de onderstroom van het "Eeuwig-Vrouwelijke" nooit echt
vernietigd. Nu het patriarchaat de hele mensheid meetrekt in zijn ondergang zijn wij
aangewezen op Haar come-back.
21. De Graalskelk is overduidelijk het symbool voor
de Kosmische Baarmoeder. Het is het Vat van Overvloed, de Bron waar alles uit voortkomt.
Zij giet ZichZelf uit - hetgeen de betekenis van de bloedstroom is, oorspronkelijk
ongetwijfeld gerelateerd aan de menstruatie - zodat alles vruchtbaar moge zijn. De Graal
is vermoedelijk uit India via Perzië in het Midden-Oosten beland. Daar werd zij als
avondmaalskelk opgenomen in de Christelijke symboolwereld. Sindsdien gingen (en gaan)
talloze mythen de ronde. Afhankelijk van dynastische en nationale belangen werd de Graal
dan weer in Spanje, Frankrijk, Duitsland of Engeland gesitueerd. Essentieel was de
vermenging met de het Keltische Vat van Overvloed in de vorm van "Badb", een
baarmoeder "die de doden 's nachts tot leven kon wekken". Er vond een vermenging
plaats van deze beide krachtige symbolieken, culminerend in de verschillende
Graallegenden, zoals deze vanaf de 10e eeuw in Europa opdoken. Het meest verbluffende is
de "Parsival" van Wolfram van Eschenbach*. Hij zegt zijn inspiratie van een
zekere ("heretische") Kyot te hebben ontvangen, die op zijn beurt zijn
informatie uit Toledo had, destijds een bloeiend centrum van Joodse, Islamitische en
Christelijke cultuur.
* Parcival betekent "hij of zij die door
het Dal (de Kosmische Baarmoeder) is gegaan" (....), terwijl de Graal
"Sangrael" genoemd werd, hetgeen bloed- respectievelijk (levens)schenkende
Kelk betekent.
* See: Second
Coming/Vision of the Grail |
Back
(Back to the beginning of Han
Marie Stiekema's Website)
2000 © Copyright Han
Marie Stiekema. All rights reserved.
Everyone may use this website as a source of inspiration. However, since it
is freely given, no-one can claim, copy or derive any text, rights,
position or status from this website. |
|
Green Man in France
Black
Madonnas
Black Madonna of Einsiedeln
Shrine
Madonna
The Mother and Her heroes
Marian
Dogma
Mary Magdalene
Mary Magdalene Revisited
Jesus Canaanite
Excursion: The Templars
The Templars' True Secret
Reborn Order
Posters
|